Evenbellenmet....

Al bijna 10 jaar is Wim Vossebelt directeur en eigenaar van V-tron. V-tron is in-car leverancier die zowel hardware als diensten vermarkt. Fleetmanagement, carsharing of driver behaviour zijn de bestaande lijnen. Op het vlak van rijgedrag maakt V-tron sprongen, nu twee projecten worden gecombineerd: Zoof en Vibe.

Tijdens de Next Mobility Hack(aton) van 14 en 15 oktober zal V-Tron studenten hiertoe aansporen. Het eindresultaat moet een app zijn die hybride autorijders aanmoedigt op elektriciteit te rijden, in plaats van op benzine. Complex, maar in vijf vragen maakt Vossebelt dit kraakhelder.

1. Wat zijn Zoof en Vibe precies?

‘Zoof is een veiligheidstoepassing die de bestuurder heelhuids naar huis navigeert. De app geeft veiligheidsadviezen ten aanzien van o.a. snelheid en wegwerkzaamheden. Als je zo’n advies opvolgt, krijg je een beloning in de vorm van punten. Deze kun je vervolgens inwisselen bij onze partners: bedrijven die daarvoor leuke kortingen aanbieden.

Vibe is een compleet ander initiatief. Het is een dataplatform waarop verschillende datasets uit voertuigen zijn ontsloten. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over de stand van het gaspedaal, over remgedrag, en de afstand tot voorgangers. Vibe maakt deze data bovendien beschikbaar voor andere partijen.’

2. Waarom wil je deze twee diensten combineren?

‘Door Zoof en Vibe te combineren, hopen we een toepassing te ontwikkelen die hybride autorijders stimuleert elektrisch te rijden. Dit klinkt paradoxaal, maar veel hybride autobezitters gebruiken hun voertuig niet op de juiste manier: ze rijden op benzine.

Deze bestuurders hebben de lusten maar niet de lasten. De overheid moedigt immers milieuvriendelijk, hybride autogebruik aan door deze auto’s een lage bijtelling te geven. Het is dan niet de bedoeling dat deze automobilisten, uit gemak, enkel op benzine rijden.’

3. Hoe stimuleert dit automobilisten om elektrisch te laden?

‘Door verschillende Vibe-datasets te verbinden willen we inzicht krijgen in de mensen die hun hybride auto niet elektrisch opladen. In de hackathon proberen we voertuigdata te koppelen aan de data van laadpalen. Vervolgens combineren we dit met de techniek van de Zoof-app.

Hopelijk ontstaat dan een toepassing die hybride autobezitters erop attendeert om hun geparkeerde voertuig op te laden, als dit niet gebeurt. En daarbij bovendien aangeeft bij welke dichtstbijzijnde laadpaal dit kan. Als je dit advies opvolgt, krijg je dezelfde beloning als bij de oorspronkelijke Zoof-app.’

4. Wat verwacht je van de Next Mobility Hack?

‘Daar zetten we studenten aan het werk met de open data die Vibe heeft ontsloten. Deze knappe koppen zullen, in korte tijd, Zoof en Vibe aan elkaar koppelen en een app ontwikkelen. Althans, dat hopen wij. Met deze data hadden zij trouwens normaal gesproken nooit aan de slag gekund, want de betreffende data is normaliter niet toegankelijk. Vibe heeft dit voor hen mogelijk gemaakt.’

5. U bedoelt dat Vibe data aanbiedt die meestal ontoegankelijk zijn?

‘Precies. Dat is ook een van de redenen waarom we meedoen aan de hackaton: we willen Vibe onder de aandacht brengen. Vaak wordt de data, die Vibe openstelt, afgeschermd door autofabrikanten. Meestal krijgen we dus niet de mogelijkheid om dit soort gegevens uit te lezen.

Bij Vibe mochten en hebben we dit wel gedaan. En daarom proberen we met onze deelname ook een statement te maken richting de autofabrikanten: “doe nou niet zo moeilijk over die data”. Het is juist interessant om die data tot je beschikking te hebben. Je kan er hartstikke leuke dingen mee doen.’

 

Bron: Beter Benutten