Intelligentemobiliteitalsaanvullingopslimmemobiliteit

Schone lucht, een veilige omgeving en een betere doorstroming van het verkeer. We willen het allemaal, maar willen er niet teveel voor doen. Dan komt intelligente mobiliteit om de hoek kijken.

 
Intelligente mobiliteit als aanvulling op slimme mobiliteit
Wim Vossebelt, Directeur van V-tron
 

Wat verstaan we onder intelligente mobiliteit? “Om dit uit te leggen wil ik het eerst hebben over slimme mobiliteit”, zegt Wim Vossebelt, directeur van V-tron, een bedrijf dat gespecialiseerd is in zowel hardware als diensten met betrekking tot auto’s en autorijden.

“Ik heb het dan wel specifiek over de automotive-industrie. Het blijft een woorddiscussie, maar slimme mobiliteit gaat volgens mij meer over het moment vóórdat je in de auto stapt. Denk aan de drukte tijdens de spits. De oplossing hiervoor ligt bij de mensen zelf. Zij maken een keuze om op dat moment met de auto te gaan. Die keuze hoeft niet altijd slim te zijn.

Op het moment dat je de auto in stapt, gaan we het hebben over intelligente mobiliteit. Dan komen er technische elementen zoals intelligente camera’s, afstandmeters tot je voorganger en vehicle-to-vehicle communication aan te pas.

Als je kijkt naar de gemiddelde auto, dan staat hij meer stil dan dat hij gebruikt wordt. Daar zit voor ons een mooie uitdaging in; hoe kun je dit stukje kapitaal beter laten renderen?”

Intelligente app

Bij V-tron houdt men zich onder andere bezig met de vraag: hoe kunnen we meer doen met bestaande auto’s en bestaande infrastructuur, zodat we collectieve problemen kunnen oplossen?

Naast de auto’s intelligenter maken met technische onderdelen, adviseert V-tron bestuurders hoe ze zich het beste kunnen gedragen in het verkeer. Vossebelt: “Hoe ver we ook al zijn met automatisering, bestuurders willen toch graag eigen keuzes kunnen maken.

Daar hebben wij een intelligente oplossing voor bedacht. We hebben een hulpsysteem ontwikkeld voor bestuurders in de vorm van een app. Daarin krijgen de bestuurders tijdens het rijden verschillende adviezen.

Denk hierbij aan het kiezen van de juiste rijbaan voor de veiligheid, het rijden van een bepaalde snelheid in verband met uitlaatgassen of het volgen van een specifieke route om de doorstroming van een gebied zo soepel mogelijk te houden.

We maken hierbij gebruik van data uit verkeersmanagementsystemen en slimme algoritmes. Samenwerking met andere partijen zoals kennisinstituten of softwarebedrijven is daarbij van groot belang.”

De bestuurder in de lead

Wanneer een bestuurder het advies van de app opvolgt, wordt hij beloond. Bij elk opgevolgd advies zijn er punten te verkrijgen, die in te wisselen zijn bij partners van V-tron. Achter dit systeem zit een duidelijke gedachte.

Volgens Vossebelt hebben we onszelf in Nederland een Amerikaanse stijl van leidinggeven aangemeten; management bij exception. “Dit houdt in dat we mensen geen aandacht geven, behalve als het fout gaat.

Bij V-tron draaien we dit juist om. De focus ligt op belonen. Belonen geeft positieve prikkels, daar zijn mensen gevoelig voor. Op deze manier blijft de bestuurder zelf in de lead, maar dient ondertussen tóch het collectief belang.”

De toekomst

Vossebelt blijft vertrouwen hebben in de auto. “De toekomst is lastig te voorspellen, maar ik denk niet dat we kunnen zeggen dat er over twintig jaar geen auto’s meer zijn. In de stad is dit wellicht anders in verband met milieuzones en parkeerproblemen. Daar zal het meer gaan over alternatieve mobiliteit.

Buiten de stad zal de auto voorlopig nog wel blijven zoals wij hem nu kennen, maar zal hij wel steeds intelligenter worden qua hulpsystemen. Uiteindelijk zal hij ook geautomatiseerd kunnen rijden.

Communicatie tussen auto’s en andere technische apparaten onderling wordt ook steeds belangrijker. Zowel de auto als de bestuurder moet intelligenter worden. En daar investeren wij in.”

V-Tron