V-trondraagtbijaanslagenplatooningtestDAF

V-tron draagt bij aan slagen platooning test DAF


V-tron heeft mede bijgedragen aan het slagen van de platooning test waar onderandere DAF aan mee deed. V-tron is leverancier van de Mobileye camera die gebruikt is door DAF om de juiste afstanden en gebeurtenissen op de weg waar te nemen. DAF heeft hier vervolgens haar eigen technieken verder mee ontwikkeld.


AD 5-4-2016 :Nu is bumperkleven nog strafbaar, maar vrachtwagenchauffeurs gaan binnen enkele jaren niets anders doen. De trucks zullen automatisch op 5 tot 10 meter van hun voorligger rijden. Dat bespaart tot 10 procent brandstof én er passen meer vrachtauto's op de snelweg.

,,Kijk, ik schakel hem in.'' Chauffeur Ruud van der Velden drukt op een knop en de DAF-vrachtwagen kruipt met een snelheid van 80 kilometer per uur naar de DAF-vrachtwagen voor hem tot de afstand nog maar zo'n 10 meter is. Van der Velden kijkt op de tablet boven zijn hoofd. Daarop ziet hij via een camera wat de chauffeur voor hem op de weg ziet. Zijn voeten raken de pedalen niet. Hij heeft het stuur vast, dat is wettelijk verplicht al hoeft het technisch eigenlijk niet meer. Geeft truck 1 gas, dan volgt de truck van Van der Velden automatisch. 

,,Het is als een onzichtbare trekhaak'', zegt Ron Borsboom, directeur productontwikkeling bij DAF. De vrachtwagens communiceren via wifi-P, speciaal draadloos internet voor voertuigen. Radar houdt de afstand aan. Als de chauffeur in vrachtwagen 1 remt, remmen de volgende vrachtwagens ook. Op het oog gelijktijding, binnen 50 milliseconden. En dat is bloedsnel, veel sneller dan de reactietijd van een mens. In de atletiek geldt een reactietijd binnen de 100 milliseconden na het startschot als een valse start. 

Colonne
Platooning heet de techniek waarbij vrachtwagens in colonne naar hun bestemming rijden. DAF is niet de enige fabrikant die eraan werkt.  Morgen eindigt een grote Europese proef  waarbij vrachtwagens van DAF, Daimler Trucks, Iveco, Scania, MAN en Volvo vanuit Zweden, Duitsland, en  België naar de Tweede Maasvlakte in Rotterdam rijden. Daar wacht verkeersminister Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, de colonnes op. 

Rijkswaterstaat organiseerde de test  en  resultaten gebruikt de minister bij haar overleg volgende week met haar Europese collega's om een begin te maken met nieuwe wet- en regelgeving. Want platooning mag nog niet. De Nederlandse wet zegt dat je 'een veilige afstand' aan moet houden. En 10 meter bij 80 km per uur, zonder zicht op de weg voor je, is niet veilig als er een mensenvoet bij het rempedaal zit.

Ron Borsboom, DAF

,,Ons systeem is absoluut veilig'', bezweert Borsboom. ,,We hebben zo al 5000 kilometer gereden. Onze techniek kan nog veel dichterbij. Tot wel 0,3 seconde onderling afstand, zo'n 6 meter op je voorligger. Dan zit je echt in het zog van de vrachtwagen voor je en daalt het brandstofverbruik nog verder.''

Leuk meegenomen, die besparing op de dieselkosten, maar de vrachtwagenbouwers willen méér. ,,Platooning kan rond 2020 werkelijkheid worden, verwachten wij. Er is nog heel veel testwerk nodig voordat we zekerheid hebben over de vereiste betrouwbaarheid. Ergens in het volgende decennium zullen we volledige geautomatiseerde vrachtwagens zien. De chauffeur die volgt, kan een dutje doen tijdens het rijden. Dan kun je afwisselen en zo de inzet van de vrachtwagens sterk verhogen.'' 

Tijdperk
De regels voor rust- en rijtijden schrijven nu 11 uur rust per etmaal voor. Met volledige geautomatiseerde vrachtwagens kan een colonne non-stop naar Spanje en terug. Minister Schultz is enthousiast over de techniek en wil tot uniforme Europese regels komen: ,,We staan aan het begin van een nieuw tijdperk voor het wegtransport,'' zegt ze. De weg wordt beter benut, minder brandstofverbruik is goed voor het milieu en platooning kan ook de verkeersveiligheid verbeteren. 

Komende jaren worden gebruikt om tot één standaard te komen. Want een Volvo kan nu nog niet communiceren met een DAF en een Scania niet met een MAN. Ieder merk ontwikkelt een eigen syteem. Het systeem van DAF is 100 procent Nederlands. Het bedrijf werkt samen met chipmaker NXP en TNO. In Eindhoven, waar 6000 mensen werken bij DAF, is een team van 20 mensen continu bezig met platooning. 

Aanvaardbaar
Borsboom: ,,De discussie gaat de komende jaren niet alleen over techniek. Het moet ook maatschappelijk aanvaardbaar worden dat trucks zo dicht op elkaar gaan rijden. De trucks worden zo geprogrammeerd dat je er als automobilist altijd tussen kunt bij in- en uitvoegen.''